Toyota vaart wel bij de verzwakking van de yen ten opzichte van andere valuta. In het derde kwartaal verkocht het Japanse bedrijf wereldwijd de meeste auto’s van alle autofabrikanten.

Afgelopen kwartaal werden in totaal 2,5 miljoen Toyota’s verkocht, tegen 2,4 miljoen auto’s van General Motors en 2,3 miljoen van het hele Volkswagenconcern. De verkopen van Toyota lagen daarmee bijna 3 procent hoger dan een jaar eerder.

Japanse exporteurs profiteren vooral van de sterke daling van de yen ten opzichte van de dollar, die hun producten goedkoper maakt op de Amerikaanse markt. Dit jaar verloor de Japanse munt al zo’n 11 procent van zijn waarde tegenover de dollar.

Btw-verhoging

De yen daalt door het economische stimuleringsbeleid dat onder leiding van de vorig jaar aangetreden premier Shinzo Abe is ingezet. De Japanse munt bereikte in oktober 2011 nog de hoogste waarde sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, maar daalt sinds Abe eind vorig jaar zijn stimuleringsplannen ontvouwde.

Toyota zag de verkopen in de Verenigde Staten vorig kwartaal met 12 procent stijgen, tot 586.016 auto's. Daarmee moest het in dat land alleen General Motors voor zich dulden. Ook andere Japanse autofabrikanten als Honda, Nissan en Subaru wisten de verkopen in 's werelds grootste economie stevig op te voeren.

De autoverkopen in Japan namen vorig kwartaal voor het eerst in een jaar weer toe. Die opleving is te danken aan licht economisch herstel en aan de btw-verhoging die voor april volgend jaar is aangekondigd. Analisten verwachten dat de autoverkopen in Japan blijven stijgen totdat de hogere belasting is ingevoerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl